Black Friday v Evropě: Ve kterých státech frčí a jaké jsou trendy
- Blog
Black Friday už dávno není jen o čtvrtém listopadovém pátku. Stala se z něj masivní slevová akce, se kterou e-shopy začínají už během listopadu a často trvá nebo se s přestávkami opakuje až do Vánoc. Populární je zejména ve Španělsku, Německu, Spojeném království a Francii. Zájem o listopadové slevy dokazuje výzkum Klarna Insights, podle něhož se 67 % zákazníků chystá nakoupit během akcí spojených s Černým pátkem a čtvrtina z toho si je dokonce jistá, že nakoupí.
Kdy je Black Friday
V roce 2023 bude Černý pátek 24. listopadu. V roce 2024 29. listopadu a v roce 2025 28. listopadu. Akce internetových i kamenných obchodů však často trvají déle než pouze jeden pátek.
Black Friday vzniknul v USA, znamenal konec Díkuvzdání, které se slaví ve čtvrtek, tedy den před Černým pátkem. Američané mají v tento termín čtyřdenní víkend, který tedy vybízí k nákupům.
V roce 2005 přibyl v Americe mezi marketingové svátky Cyber Monday. Připadá na pondělí po Černém pátku a zaměřuje se pouze na internetové obchody. Ve většině zemí převažuje sláva Black Friday, ale ve Spojených státech utratili zákazníci během Cyber Monday v roce 2020 více než 10 miliard dolarů.
Jak zákazníci během Black Friday nakupují
Ve většině evropských států vedou nákupy online – přispěla tomu velkou měrou nedávná pandemie covidu. I kamenné prodejny se ale do Černého pátku zapojují. Například v Rakousku převažuje offline prodej nad onlinem.
Online nakupování je oblíbené především kvůli rychlosti a možnosti porovnávat ceny. Hlavně nakupující mezi 18 až 40 lety jsou zvyklí vybírat si, odkud je objednávka vyjde nejlevněji. Často chtějí během Black Friday nakoupit všechny vánoční dárky. Nejméně nakupují během Černého pátku lidé starší 58 let.
Jaké jsou trendy během Black Friday
- Pro sebe si zákazníci nejčastěji kupují oblečení a elektroniku.
- Jako dárky se během Black Friday nejčastěji nakupují hračky a věci pro děti, šperky a doplňky.
- Celosvětově roste o 9 % zájem o nákup online s vyzvednutím na prodejně.
- Průměrně jsou slevy okolo 27 %. Letos se předpovídají v některých segmentech (například u hraček) poklesy cen až o 35 %.
- 12 % mobilní návštěvnosti na e-shopy přivádějí sociální sítě.
- Nejvíc vydělá placená reklama ve vyhledávání (PPC). Tvoří až 29 % prodejů.
- Mladí lidé nakupují Big Item Tickets – dražší nebo luxusní zbytné produkty, například nejnovější elektroniku.
- Muži nakupují zhruba stejně jako ženy.
- Roste obliba platební služby Kup teď, zaplať později.
- Pokud mají zákazníci snadnější výběr (například průvodce výběrem vánočních dárků), nárůst prodeje se může zvednout až o 7 %.
Black Friday 2023
I přes vlnu ekonomické krize se i letos očekává růst výdajů, které zákazníci za dárky a zboží během Black Friday zaplatí. Celosvětově se předpokládá útrata 220 miliard dolarů. Mobilní zařízení předstihnou v letošní sváteční sezóně počítače a budou tvořit 51,2 % online výdajů. Kromě atraktivnosti samotné akce má letos Black Friday i praktický význam. Ceny produktů se dostanou na mnohem nižší hodnotu, než na jakou se vyšplhaly vinou inflace.
Zdroje: Klarna Insights, Trusted Shops, Trusted Shops II, Upgates