Za 8 let do 4 zemí: Jak Skladová okna dobývají střední Evropu
- Blog
- Případové studie
Slovensko, Rakousko, Německo, Maďarsko. Do těchto čtyř zemí expandoval kuřimský e-shop s okny za posledních osm let. Tým Export Pilots stojí po jejich boku od roku 2014 a pečlivými analýzami udusává cestičku pro úspěšný vstup na vybrané zahraniční trhy. Díky tomu už e-shopy v zahraničí odbavily přes 17,5 tisíce objednávek.
Kam expandovat se Skladovými okny?
Analýza zahraničního trhu je základem, bez kterého je výběr země pro expanzi sázka do loterie. Proto jsme se při rozhodování o tom, kde by mohly Skladovky v zahraničí prorazit, podrobně zaměřili na kupní sílu, konkurenci, zákaznický potenciál a na možnosti placené reklamy.
Jakmile jsme měli vytipované užší portfolio zemí (patřilo sem Německo, Rakousko, Maďarsko, Chorvatsko a další středoevropské státy), začali jsme řešit i praktické a jazykové otázky vstupu na zahraniční trh. Vznikla tak komplexní analýza expanzních možností, podle níž vstoupila Skladová okna v roce 2014 na slovenský, o rok později na rakouský, v roce 2017 na německý a v roce 2020 na maďarský trh.
Lokalizace jako základ úspěšné expanze
Několik let, během nichž se pohybujeme v online marketingovém prostředí evropských zemí, nás naučilo, že klíčem k úspěchu je to, cítí-li se návštěvník na webu jako doma. Tedy, že má na výběr své oblíbené platební metody, důvěryhodného dopravce za přijatelnou cenu nebo že obchod získal certifikát, který je na místním trhu ceněný. Zkrátka, nestačí překlopit českou mutaci e-commerce do cizího jazyka a čekat, že se pohrnou objednávky.
Kvůli správné lokalizaci jsme například v Rakousku nasadili TrustedShops certifikát (certifikát bezpečnosti a transparentnosti v digitálním světě), pravidelně se věnujeme obsahovému rozvoji především podle analýzy klíčových slov, protože počítáme s tím, že větší část cílové skupiny si potřebuje informace o výběru oken a jejich montáži dohledávat, a na všech mutacích používáme hreflang – atribut, který informuje vyhledávače o tom, jaký jazyk je použitý na konkrétní stránce a tím zaručuje, že daná stránka bude zobrazovaná správným uživatelům.
Ve všech zemích vybíráme marketingové kanály vhodné pro zasažení cílové skupiny a cílíme reklamu regionálně, abychom mohli vyhodnotit zájem v jednotlivých oblastech a přizpůsobit tomu prodejní strategii, kterou pravidelně konzultujeme se spolupracujícími rodilými mluvčími v daných zemích. Pro Rakousko máme sestavený seznam stavebních portálů, na které jsme připravovali PR materiály, podobné možnosti nyní prozkoumáváme v Maďarsku.
Jak funguje expanze Skladovek v praxi
Recenze od zákazníků, z nichž jednu jsme ukázali výše, jsou pro zahraniční e-shopy důležitou zpětnou vazbou, ale bez sledování a vyhodnocování statistik to nejde. Jedním z nejdůležitějších ukazatelů je počet objednávek. Například slovenský e-shop Skladové okná odbavil za necelých osm let přes 11,5 tisíce objednávek, rakouský Fenster Sofort za necelých sedm let přes 4 tisíce objednávek a tendence byla při většině meziročních porovnání, jak ukazuje následující graf, vzestupná.
O tom, jestli se e-shop v zahraničí začíná prosazovat a přichází na něj z organického vyhledávání nebo placených reklam dostatečný a zvyšující se počet návštěvníků, svědčí například metrika uživatelé, která sleduje počet příchodů na web s unikátním cookie. Na ukázku jsme vybrali data německého e-shopu Fenster Sofort, u nějž počet uživatelů od roku 2017 s drobnými výkyvy stoupá.
Samozřejmě ale nestačí, aby rostl počet objednávek nebo uživatelů, pokud by nakupovali za nízké částky nebo vůbec. Proto je důležité porovnání růstu/poklesu tržeb a počtu transakcí. Pro sledování těchto metrik využíváme data, například z grafů Google Analytics (ukázka z rakouského e-shopu Fenster Sofort níže).
Díky bedlivému analyzování a vyhodnocování můžeme společně s klientem reagovat na změny v nákupním prostředí a aktualizovat rozvojovou strategii, protože trendy se v online marketingu mění každou hodinou a kdo zaváhá, přepouští své zákazníky konkurenci.
Data ukazují, že nejsložitější z vybraných zemí je prosadit se na německém trhu, naopak své zákazníky si Skladová okna nacházejí na Slovensku, v Rakousku a v posledním roce i v Maďarsku. „Rozvoj maďarského a německého e-shopu je pro nás, co se týká zahraničních projektů, aktuální prioritou,“ říká Petr Borecký, ředitel společnosti TT holding, pod kterou Skladová okna patří.
A s expanzemi určitě nekončíme. Tipnete si, jakou zemi jsme pro Skladová okna vybrali pro příště?
O expanzi Skladových oken do zahraničí se stará
Jan Střítecký Export analyst
+420 737 447 534