Expanze e-shopu do Německa: jaké legislativní požadavky musíte splňovat?
- Blog
Pokud provozujete e-shop v Německu, nezapomeňte na důležité věci, které musíte uvést. Bez nich nový e-shop ani nespouštějte. Porušením podmínek si koledujete o pokutu či žalobu.
Co musíte mít na německém e-shopu:
- Dostačující informace o webu (Impressum),
- všeobecné obchodní podmínky (AGB),
- informace o právech spotřebitelů na odstoupení od smlouvy (Widerrufsbelehrung),
- souhlas zákazníka s ochrannou osobních údajů (Datenschutzerklärung),
- informovaný souhlas s cookies.
Řekněte zákazníkům, kdo jste
Požadavek na tzv. Impressum přikazuje uvést na webu informace, které návštěvníkovi řeknou, s kým má co do činění. Mimo jiné jste povinní uvést:
- jméno a příjemní vlastníka (u fyzických osob) / název firmy a dovětek o její formě (u právnických osob),
- adresu,
- kontaktní údaje (telefonní číslo, fax nebo emailová adresa),
- IČO a DIČ,
- zápis v obchodním rejstříku
- a další.
Informace musí být na webu uvedené neustále a na dobře viditelném místě. Z každé stránky by měly být dohledatelné maximálně na dvě kliknutí. Stránku s těmito údaji je nutné pojmenovat podle zažitého názvosloví – kontakt nebo impressum.
Při nesprávném uvedení dostačujicích informací porušujete zákon proti nekalé soutěži. Hrozí vám hrozí pokuta od úřadů či žaloba od občansko-právních sdružení.
Uveďte všeobecné obchodní podmínky
Dokončením objednávky uzavírá uživatel s e-shopem elektronickou smlouvu. Proto je třeba předem definovat smluvní podmínky, ve kterých je uvedeno, co smluvní strany nabízí a očekávají. Smluvní podmínky platí hromadně, nejsou sjednávané zvlášť pro každý nákup.
Musí být formulované srozumitelně i pro neprávníky, přitom ale legislativně správně. Proto nedoporučujeme využívat vzory a už vůbec ne kopírovat podmínky z jiných webů. Zpracování podmínek nechte na právníkovi. Případně vám rádi pomůžeme texty vyhotovit pomoci našeho partnerského TrustedShops Rechtstexteru.
Odborník totiž kromě základních informací doplní konkrétní doložky pro váš e-shop a dohlédne na to, aby se v dokumentu objevila žádná nepřípustná ustanovení.
Dejte spotřebitelům vědět, že mají právo na odstoupení
Spotřebitel na e-shopu uzavírá smlouvu elektronicky na dálku, proto je ze zákona povinné umožnit mu v určité lhůtě od smouvy odstoupit. Obecně je to 14 dnů. Pokud není uvedeno jinak, začíná lhůta běžet dnem uzavření smlouvy (odesláním objednávky). Důležité je, aby byl zákazník informovaný o její existenci, podmínkách, lhůtách, postupu při odstupování a aby měl k dispozici vzorový formulář, kterým může smlouvu vypovědět.
Shromažďujte jen to, co můžete
Osobní údaje o zákaznících můžete sbírat v případě, že:- je to právně podložené,
- nebo máte výslovný souhlas zákazníka.
Pokud tedy chcete například posílat e-mailové newslettery, musíte získat zákazníkův výslovný souhlas. Jde-li o souhlas eletronický, pak si zákazník musí být jasně vědomý toho, že ho dal. Souhlas musí být zaznamenaný, obsah musí jít kdykoli zobrazit, musí být možné souhlas odvolat a zákazník musí být o udělení svého souhlasu informovaný.
Nezapomeňte na cookie lištu
Pokud chcete analyzovat chování uživatelů na e-shopu (odkud chodí, jaká je průměrná hodnota objednávky a podobně), musí návštěvníci aktivně vyjádřit souhlas s používáním cookies. Například kliknutím. Cookies lišta je tedy to první, co by mělo na zákazníka na webu vyskočit. Pozor ale, aby bylo vše podle předpisů:
- není dovolené skrývat tlačítko pro odmítnutí pod vrstvou lišty,
- políčko souhlasu nesmí být předem zaškrtnuté,
- odkaz pro odmítnutí nesmí odkazovat jinam (možnost odmítnout musí fungovat přímo v cookie liště),
- možnost odmítnutí nesmí být jinde než v cookie liště,
- souhlas nesmíte vyžadovat,
- uživatel musí mít možnost souhlas zrušit,
- tlačítka nesmí mít klamavé barvy nebo kontrast.
Na co dalšího si dát pozor při expanzi do Německa?
- Nakládáte správně s obaly? Přihlaste se do centrálního registru a zapojte se do duálních systémů.
- Nešlápněte vedle s prezentací na sítích? Frčí víc LinkedIn, nebo Xing?
Allgemeine Geschäftsbedingungen – Frankfurt-main.ihk.de,
Widerrufsrecht von Verbrauchern – Frankfurt-main.ihk.de,
Datenschutz im Online-Shop – Frankfurt-main.ihk.de,
Fair yes/no cookie banners – noyb.eu.